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帝都復興と後藤新平


解説

帝都復興と後藤新平

帝都復興院の初会合に出席した幹部たち

1923(大正12)年9月30日、仮事務所となった永田町の村井吉兵衛邸(現在の都立日比谷高校敷地)で開かれた帝都復興院の初会合に出席した幹部たち。左手前から時計回りで、総裁の後藤新平内相、宮尾舜次副総裁(後頭部のみ)、松木幹一郎副総裁、丹羽七郎、直木倫太郎技監(右端、後に復興局長官就任)、池田宏計画局長(右手前)。(日本電報通信社撮影)

 1923(大正12)年9月1日、関東大震災が発。翌2日に第2次山本権兵衛内閣が発足した。副総理格で内相に就任した後藤新平(66歳)は、強力なリーダーシップを発揮し、直ちに震災復興に取り掛かる。9月27日には省と同格の帝都復興院を設置し、自ら総裁に就任(兼務)し、台湾総督、満鉄総裁、鉄道院総裁時代に築いた広い人脈から官僚、学者、専門家など有能な人材をかき集めた。「遷都はしない。復旧ではなく復興を」との前提で、東京市長在職時につくった帝都改造ビジョン「東京市政要綱」を基に、総予算40億円の計画を立案した。

 しかし後藤の計画は政財界から「区画整理は財産権の侵害だ」「幹線道路は幅が広すぎる」「復興院は無用だ」などの反対で更生予算案は最終的に4億6千8百万円まで減額され、12月23日に可決された。

 その後、12月27日に摂政宮(後の昭和天皇)が狙撃される虎の門事件が勃発、29日に山本内閣は総辞職、内相として直接の責任者であった後藤は依願免官となった。翌年1月7日に発足した清浦奎吾内閣で、復興院が廃止、内務省の一局に格下げされて「復興局」となった。

 計画の規模は縮小したが、復興局と東京市の関係者は復興事業にまい進。その成果は、大規模な区画整理による昭和通り、靖国通り、内堀通りの新設など幹線道路22本、隅田川に架かる永代橋、清洲橋、両国橋などの9大橋をはじめとする4百を超える橋、耐震耐火の復興小学校117校、墨田公園、浜町公園、錦糸公園3大公園と52の小公園、同潤会の鉄筋コンクリート集合住宅13カ所などに結実した。

 震災から8年目の1930(昭和5)年3月23日、東京市内では大々的に帝都復興祭が催されたが、後藤はそれを見ることなく前年4月に世を去っていた。復興祭から15年、戦災で再び焦土と化した東京だが、後藤の都市計画の余恵はなお現代に生きている。

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Great Kanto Earthquake: Overview

Reconstruction of Japanese Capital & Shimpei Goto

帝都復興院の初会合に出席した幹部たち

On Sept. 30, 1923, the Bureau for Reconstruction of the Imperial Capital holds inaugural meeting at industrialist Kichibei Murai’s residence (present-day Hibiya High School) in Nagatacho. Attending the meeting are Shimpei Goto (left), home minister and the bureau’s director, and other members of the bureau.

The Great Kanto Earthquake occurred Sept. 1, 1923 and the second Cabinet of Prime Minister Gombei Yamamoto was inaugurated the following day. Shimpei Goto, 66, who became home minister with a rank of deputy prime minister, demonstrated strong leadership and immediately embarked on reconstruction of Tokyo and its vicinity in the Kanto region.

On Sept. 27, Goto established the ministerial-level Bureau for Reconstruction of the Imperial Capital and concurrently served as its director. He assembled a group of talented bureaucrats, scholars and experts across a broad spectrum through his extensive contacts he had cultivated while serving as governor-general of Taiwan, director of South Manchuria Railway Co. and president of the Japan Railway Bureau.

He went about the capital’s reconstruction on condition of keeping the capital in Tokyo and prioritizing reconstruction over restoration, and drew up a 4 billion yen budget based on a Tokyo municipal government outline he mapped out while serving as Tokyo mayor.

But Goto’s reconstruction blueprint became a target of political infighting. A majority of powerful political and business leaders on the council denounced the budget as too much, land readjustment as a violation of property rights, arterial roads as too wide and the reconstruction bureau as unnecessary. The budget was eventually reduced to 468 million yen and finally passed parliament on Dec. 23.

On Dec. 27, the so-called Toranomon Incident, an assassination attempt on then Prince Regent Hirohito (posthumously known as Emperor Showa), took place and the Yamamoto Cabinet resigned en masse two days later, forcing Home Minister Goto to step down. The Cabinet of Prime Minister Keigo Kiyoura was inaugurated Jan. 7 and the Bureau for Reconstruction of the Imperial Capital disbanded, with its functions transferred to a new bureau called the Reconstruction Bureau under the Home Ministry.

The reconstruction project was cut back but officials of the Reconstruction Bureau and the City of Tokyo stepped up their reconstruction operations. The end results of the reconstruction campaign included 22 arterial streets such as Showa Street, Yasukuni Street and Uchibori Street, over 400 bridges, including nine big bridges such as Eitai Bridge, Kiyosu Bridge and Ryogoku Bridge over the Sumida River, 117 quake- and fire-resistant elementary schools, Sumida Park, Hamacho Park and Kinshi Park and 52 small parks, and 13 Dojun-kai apartment buildings.

Goto died in April, 1929. On March 23, 1930, a huge festival was held to celebrate the reconstruction of the Japanese capital. Tokyo suffered widespread destruction due to U.S. air raids in the closing days of World War II but the legacy of Goto’s urban planning is alive to this day.

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